Login Form

Banerekorder

Vålerbanen 
Torbjørn Lunden Bjerke
19/9-2010 58.496 
Rudskogen 
Torbjørn Lunden Bjerke  
20/6-2010 01.01.229 
Nye Rudskogen 
Oskar A. Sandberg
9/6-2013 01.31.749
Jyllandsringen
Torbjørn Lunden Bjerke 
5/9-2010 01.13.022
Kinnekulle ring
Kevin Aabol
29/7-2012 55.750
Ring Knutstorp
Daniel G. Raastad
9/7-2017 1:04.115

For å få tilgang til de lukkede delene, så må man sende en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for tildeling av brukernavn og passord.
Denne tildeling betinger et gyldig medlemskap i Norsk Seven Car Club.

Dette girfull tilgang til Forum, Markedsplassen og medlemsspesifikk informasjon.

Det var jo et visst tilløp til debatt om hvor vi skal med Seven. Kanskje ikke noen viktige endringer i år eller neste år, og derfor ikke sånn hast med de store beslutninger. Men litt lenger frem, kanskje! Og derfor ser jeg som en av mine oppgaver å holde liv i selve SAKEN.

Definisjonen på SAKEN er diskusjonen om vi bør gjøre ytterligere justeringer av regleverket for å få jevnere konkurranse mellom SE og Klassisk. Og hvilken metode skal vi bruke for å finne ut av hva som er objektivt fornuftig å tillate. Husk at det er aktive som har ytret ønske om dette!

Men så sklir det ut og blir mere et munnhoggeri om personer og prioriteringer knyttet til fraksjoner i miljøet. Er det nødvendig å bli ufin og kranglete fordi om folk er uenig og ser verden på en annen måte enn en selv? Fra fotballen har vi alle hørt at man skal ta ballen og ikke mannen! Det er i alle fall én god ting vi kan ta med derfra og inn i vår idrett!

Så, om vi fokuserer videre på SAKEN, drøfter den og dermed konsekvensene av det ene og det andre scenario, kan vi kanskje komme noen vei. Jeg vet det er ubehagelig med disiplin, men vi bør vel ha litt mere av det og saklighet dersom vi ønsker å oppnå noe.
Så langt ser jeg kun to forslag etter debatten de siste ukene:
 

  1. Det ene er at vi ikke gjør noen ting, ettersom det er så fantastisk bra som det er.
  2. Det andre er at vi splitter klassen i SE og Klassisk.

 

Jeg trekker opp noen spørsmål og mulige konsekvenser av det ene eller det andre, og hensikten er å inspirere til flere synspunkter eller refleksjoner rundt disse ytringene. Fordi vi trenger innspill i debatten fra flest mulig.


Den ortodokse fraksjonen i og rundt Seven-miljøet ser ikke behovet for forandring. Og det er jo ikke så rart ettersom det i lang tid har blitt finpusset et regelverk som favoriserer SE med motorsykkelmotor. I dag besetter slike SE de 8 – 10 første plassene hele tiden og har banerekordene på alle banene. Og hva skal man da med mere finpussing av reglene? Ikke annet enn at vi nok forvitrer over tid. For nå er det jo slik at «ingen forandring» gjelder begge typer bil. Bedre tekniske løsninger og matreialforbedringer trengs tydeligvis ikke.


Av og til kan det være nyttig å tenke etter hvor man kommer fra. Klassisk Seven er opprinnelsen og i tillegg med bilmotor. Og en andel av de aktive ønsker å kjøre med slik bil. Skal vi virkelig skyve de klassiske ut ved å sørge for at de er uspennede og ikke klarer å henge med? Er det det vi ønsker?


Minoriteten som kjører Klassisk tar til orde for å splitte klassen i to: SE og Klassisk har sine uavhengige mesterskap. Da blir det i beste fall en 7 -8 SE og en 5 -6 klassiske biler som surrer rundt i to «klumper» på banen og det blir en masse bråk om at noen man faktisk ikke konkurrerer med er i veien for de raske og så videre. Det er til og med SE-folk som mener i fullt alvår at det er slik det bør bli!


En ting til: Våre danske venner kommer ikke lenger og kjører med oss, hverken i Norge eller Sverige! Er det noen som tenker over hvorfor? Jada, jeg har hørt argumentet om startpenger, men er det virkelig ene og alene årsaken?


Har vi ikke nok del-mesterskap som vi har? Det stilte kun 3 biler i første runde av Svensk Mesterskap! Så, etter mitt skjønn blir det ikke noe bedre av ennå flere grupper som uansett lever i skyggen av NM.

 


Det er vel sannsynlig at flukten fra Seven blir større med splitting av klassen enn ved litt regeljustering! La meg reflektere over en detalj som har vært oppe.


Det har vært snakk om dempere, og at vi ikke må gjøre ting som er kostnadsdrivende. Generelt sett fornuftig tale, selvsagt. Men, de fleste må da se det ulogiske i å argumenter mot dempere som koster 2 -300 kroner mere pr stykket enn de man har hatt i mange år, eller en annen komponent som av teknologoske grunner åpenbart representerer en forbedring, opp i mot at man heller da hopper av Seven og inn i for eksempel Camaro eller Ginetta? Da blir det i alle fall en pengegalopp som ingen aner rekkevidden av. Og der kan man i alle fall ikke drive motorsport etter «locost»-prinsippet; skulle noen ha gått på den tanken blir det nok en skikkelig blåmandag etter hvert!


Som rekrutteringsklasse til bil er Seven-konseptet viktig. Endel ungdom er studenter eller i en etableringsfase og det er begrenset hva man kan bruke av penger, selv om man er et stort talent!


Akkurat nå bør vi nok tenke litt over disse sidene av saken , og sikkert andre, for faktisk kommer det inn flere biler i år med Klassisk karosseri. Det er vel bra for Seven og viktig for mangfoldet ved at det er netto tilvekst i klassen. Her er folk som åpenbart synes Seven er mere til bil en Shortcar og allikevel ønsker å drive heftig motorsport innefor fornuftige kostnader. Dette er Seven sin styrke, og ved at vi har til og med kommet så langt at vi i en så «gammel« klasse har et alternativt karosseri som apellerer til unge som vil inn i bil, står vi tross alt meget sterkt!

 

Kan vi drøfte dette med utprøvingsmetode og tilliggende spørsmål omkring komponenter litt i fred og fordragelighet fremover?

 

 

 

Med ønsker om fortsatt god racing.

 

Formannen..

 



Nyeste annonser

default
27.03.2017 11:11

default
07.02.2017 17:33

default
27.01.2017 8:23

default
27.01.2017 8:12

Powered by Marketplace

find-us-on-facebook-5

Galleri

finale1.jpg